Zasady Roberta Cialdini’ego
Każdy z nas w życiu doświadcza wiele różnych sytuacji. W niektórych z nich chcemy kogoś do czegoś namówić, uzyskać coś. Niezmiernie ciekawą rzeczą jest to, że znając parę zasad, opracowanych przez wybitnego człowieka – Roberta Cialdiniego zdobywanie naszych celów, dobre samopoczucie czy funkcjonowanie
w relacjach może być jeszcze łatwiejsze. W takim razie na czym polegają te zasady? Przedstawiają nam one poniekąd nasz automatyzm działania, czyli pewne zachowania, które wykonujemy bez większego zastanowienia i to jak to wykorzystywać. Wyróżniamy ich sześć:
-
Reguła wzajemności
Jedna z najważniejszych reguł. Możemy o tym nawet nie wiedzieć, ale wykorzystujemy ją bardzo często. Polega ona na tym, że gdy ktoś nam coś oferuje, daje, mówi komplement, wyświadcza nam przysługę czy nawet jest po prostu dla nas dobry, stajemy się wdzięczni i mamy potrzebę się odwdzięczyć tej osobie. Działa to też odwrotnie. Gdy my coś damy od siebie, możemy liczyć na to samo. Przykład w codziennym życiu:
– Pomoc w zadaniach domowych, nauce.
Jeśli to my raz wyślemy koleżance notatki z lekcji, możemy liczyć na pomoc z jej strony następnym razem.
-
Społeczny dowód słuszności
Mówi nam ona o tym, jak bardzo jesteśmy podatni na opinie innych osób. Gdy dowiemy się, że dana rzecz spodobała się, np. całej szkole to automatycznie pomyślimy sobie, że nam też się spodoba. Przykład:
– 99% uczniów było zadowolonych z zajęć u Pana Kowalskiego (od razu myślę, że mi też się spodoba i z takim nastawieniem idę na te zajęcia)
-
Reguła niedostępności
Młodym ludziom może być ona tym bardziej znana. Polega na tym, że gdy ktoś nam powie, że czegoś nie możemy mieć, ponieważ jest trudno dostępne, tym bardziej tego pragniemy. Bardziej niż gdyby było łatwo dostępne. Przykład:
– Ostatnie miejsce na wycieczkę (pragniesz zdobyć to miejsce bardziej, niż gdy było wolnych 100 miejsc)
-
Reguła autorytetu
Gdy przedstawimy jakąś osobę wraz z jej tytułami naukowymi czy wysoką pozycją w jakimś gronie, wszystko co powie czy przedstawi będzie uważane za mądre
i prawdziwe. Przykład:
– Najlepszy dietetyk w województwie wielkopolskim – Elżbieta Kowalska przyznała, że posiłki z naszej restauracji są pełnowartościowe i zdrowe (wywołuje to na nas pozytywną reakcje, ponieważ skoro ta osoba tak stwierdziła, to tak musi być).
-
Reguła sympatii i lubienia
Przedstawia nam, że najchętniej pomagamy osobom, które darzymy sympatią. Ulegamy też wpływowi osób zadbanych i ładnych. Przykład:
– Osoby w reklamach są z reguły bardzo ładne.
-
Reguła konsekwencji i zaangażowania
Działa ona w ten sposób, że gdy już kogoś zaangażujemy do pierwszego działania możemy oczekiwać, że dana osoba będzie działała już dłużej, do końca. Stanie się tak ponieważ się zaangażuje i będzie wychodziła z założenia, że skoro się zaangażowała, to musi to dokończyć.
A jak to wygląda u Ciebie? Której zasady używasz najczęściej?
Ola Gołębiewska